Frederik Roes werkt voornamelijk met diverse zwarte tekenmaterialen op papier. Daarnaast maakt hij kleine bronssculpturen. Het thema is steeds: tragiek & comedie en het menselijk tekort. Zijn vrouw Ellen zei ooit over hem: "Hij is behept met een nietsontziende blik, een extreme gevoeligheid voor alles wat geen kracht vertegenwoordigt, voor mensen, dieren en dingen die machteloos zijn overgeleverd aan hun lot". Zelf zegt hij over zijn werk: "Als tekenaar beslis ik over leven of dood van de beelden die mijn handen naar mijn hoofd sturen en vice versa; het is kapotscheuren of koesteren. Zwarte inkt, krijt, houtskool, zilverstift, kachelpoets of zwarte verf voldoen ruimschoots als uitdrukkingsmateriaal.De menselijke gestalte, handen, hoofden, armen, benen, vingers en voeten en ook wel landschappelijke elementen; ik gebruik ze zoals een componist het notenschrift hanteert, los van begrippen als figuratief of abstract....Het inzicht dat de beeldende kunst zich moet bezighouden met het voelbaar maken van het onzegbare sluit prachtig aan bij mijn spontane, verkennende en essayistische manier van werken."
Frederik Roes ontving zijn opleiding tot beeldend kunstenaar bij de AKI in Enschede (1984-89). Hij heeft geëxposeerd bij Jansen & Kooy (Amsterdam, Warnsveld), bij AdK Actuele Kunst (Amsterdam) en bij Galerie Wit. Zijn werk bevindt zich in diverse particuliere en publieke collecties, o.m de ABN AMRO Kunststichting, Deloitte &Touche, Arrondissement Rechtbank Amsterdam, Teylers Museum (Haarlem), de Provincie Gelderland, de Gemeente Eibergen, het Rosa Spier Huis, en het Henriëtte Polak Museum (Zutphen).