herman de vries

herman de vries
herman de vries
herman de vries
herman de vries
herman de vries, von/unter der weide
herman de vries, zero, toevalswerk, random objectivication
herman de vries
herman de vries
herman de vries
herman de vries
1931
Alkmaar

herman de vries vertegenwoordigt Nederland dit jaar op de Biënnale van Venetië 2015.

herman de vries
to be all ways to be
Dutch Pavilion
Giardini, Venice
curators Colin Huizing and Cees de Boer

herman de vries is onzichtbaar in zijn werk: “i have nothing to say, it is al here”. Dat was al zo toen hij in de jaren '50 zijn eerste witte collages en monochrome werken maakte en toen vanaf 1960 zijn eerste toevalswerken van hout en papier verschenen. En dat bleef zo toen hij omstreeks 1970 begon elementen en objecten uit te natuur te verzamelen en te presenteren. Vanaf 1990 laat de vries middels zijn ‘sanctuaria’ zien hoe de natuur onafhankelijk van de mens haar werk doet. Weinig kunstenaars brachten een oeuvre tot stand dat zo volledig en consequent is gebaseerd op enkele objectieve uitgangspunten, en dat desondanks zo’n enorme visuele verscheidenheid biedt. Zijn werk bevindt zich in vele binnen- en buitenlandse museale collecties, en hij behoorde de afgelopen jaren steeds bij de top 10 in de lijst die Elsevier’s weekblad samenstelde van de belangrijkste hedendaagse kunstenaars van Nederland.