Lotte van Lieshout heeft sinds haar afstuderen aan de academie voor kunst en vormgeving in Den Bosch in 2003 een visueel veelvormig en uitbundig schildersoeuvre opgebouwd. In veel van haar schilderijen staat één persoon centraal. Meestal is dat een vrouw (waarbij ze niet zelden zichzelf als model gebruikt), dikwijls ook een man in een min of meer exotisch of bizar uniform. Die figuren zijn vaak geplaatst in desolate landschappen, omringt door soms raadselachtige rekwisieten. In de loop van de jaren komen als rekwisieten onder meer voorbij: kastelen, kerken, en kiosken, stakerige bomen, schedels en fakkels, bushaltes, stoplichten en lantaarns, afzettingslinten en hekken, vlaggen en vaandels, en uilen en parkieten. Vuur en licht, mist en nevel, en een sterrenstralende nacht zijn zelden ver weg, en domineren soms het werk. Bijzonder is steeds een vaak hallucinerende kleurstelling. Van Lieshout weet als geen ander de verf het werk te laten doen, maar blijft meester over de betekenis en uitwerking van wat ze teweeg brengt op het doek. De toeschouwer wordt indringend geconfronteerd met de weergave van een persoonlijke beleving, vertaald naar een voorstelling die gedragen wordt door een onbestemde, voor meerdere uitleg vatbare sfeer. Een groot schildertalent in een stijl die een niet-rationele aanpak laat zien die in Nederland vaak met argwaan wordt bekeken. Dit is schilderkunst om je aan over te geven. Schilderkunst die je komt halen, met een zeis! (tekst deels Alex de Vries en Robbert Roos)
Van Lieshout werd genomineerd voor de Lucas prijs (2003), de Bunning Brongers prijs (2004), de Van Bommel van Damprijs (2007) en de Koninklijke prijs voor de schilderkunst (2009). Zij exposeerde onder meer in de musea De Pont (Tilburg), Van Bommel van Dam (Venlo), de Wieger (Deurne), in Kunsthal KAdE (Amersfoort), tijdens de Biennale 'Le réseau de la Jeune Création Européenne' – Ville de Montrouge, Paris, in het Drawing Centre Diepenheim, en bij galeries Wit (Wageningen), Huub Hannen (Maastricht), Willie Schoots (Eindhoven), en Van Duyse (Antwerpen). Voorts was haar werk te zien op beurzen in Nederland (Hengelo, Amsterdam, Rotterdam) en in Duitsland (Keulen). Schilderijen van Van Lieshout bevinden zich in de collecties van SCHUNCK (Heerlen), LINK Art Company (Haarlem), From Cobra to Contemporary (Den Haag), F.J. Kaiser / RitschFishGallery (Colmar/ Strassbourg), Priska Juschka gallery (NY, USA), Frits Becht (Naarden), en de Rabobank (Eindhoven), en van privé personen in Nederland, België, Duitsland en Italië.